Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Oroszország és FÁK országok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Oroszország és FÁK országok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Oroszország és FÁK országok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Oroszország és FÁK országok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
15 éve | B Klári | 0 hozzászólás
Moszkvában két világ van. Az egyik a föld felett a Kremllel, a Vörös
térrel és a Novogyevicsi kolostorral. A másik világ a föld alatt
található és semmiképpen sem rosszabb a fentinél.
A moszkvai metró az első négy között
Moszkva
a világ egyik leghatalmasabb metropolisza a maga több mint tízmilliós
lakosával. Metróhálózata sem marad le a legnagyobb világvárosok
földalatti rendszereitől. Bár igaz, hogy nagysága csak a negyedik a
londoni, a párizsi és a New York-i metró után, mégis a moszkvai metró
szállítja a világon a legtöbb embert. Moszkva lakossága nagyobb részben
a belvárost körülölelő külváros és lakótelep "birodalmakban" lakik,
ezért a metró elengedhetetlenül szükséges a sokmilliós tömeg munkába-
és hazaszállításához.
A moszkvai metróba nem mindegy, hogy hol csöppenünk be. Ha egy olyan állomáson ereszkedünk le az "alvilágba", ami már a sztálini idők után épült jóval, akkor nagyobb eséllyel egy funkcionalistább, egyszerű kidolgozású építészeti megoldás vesz minket körül. Ha azonban az 1935-1953 közötti időszakban átadott vonalak egyikének állomását pillantjuk meg először, akkor rögtön egy álomvilágba érkezünk. Bár a metrót természetesen azért tervezték, hogy minél nagyobb számú embert minél gyorsabban A pontból B pontba eljuttassanak, a moszkvai metrónál ez csak egyike volt a figyelembe veendő szempontoknak. Az első metrókat, mint például a londoni vagy akár a világ harmadik földalatti vonalának számító budapestit még igényesen kivitelezve, de lényegében minden cicomától mentesen tervezték és építették meg. Ezeknek a vasutak építőinek valószínűleg semmilyen ideológiai szándékuk nem volt alkotásaikkal. Nem így a moszkvai metró építőinek vagy talán inkább építtetőinek, a kommunizmus birodalmának teljhatalmú urainak.
A kommunizmus utópiája a föld alatt
Moszkva
első metróvonala 1935-ben Sztálin megerősödésének kezdetén nyílt meg. A
cél nem csupán az volt, hogy a proletár tömegeket eljuttassák a
gyárakba és vissza. Ennél Sztálin sokkal többet akart. Egy olyan
világot akart teremteni bizarr módon a föld alatt, ami az emberek
ideológiai nevelését is szolgálja. A metró architektúrájának
köszönhetően a mindennapos utazások során a Szovjetunió hősei, vezetői,
értékei észrevétlenül lopták be magukat a dolgozók szívébe. A metró
világa kicsit a jövőbe ígért kommunizmus világát hozta időben előre. Az
utasok a szerelvényeken utazva kárpótolhatták magukat amúgy szegényes
tárgyi környezetük és lepusztult életterük miatt. Az állomások
kivitelezése a legdrágább és legjobb minőségű anyagok felhasználásával
történt. Semmivel sem spóroltak. Lehet, hogy az emberek órákon
keresztül álltak sorba a jegyre kapott rossz minőségű élelmiszerekért,
de a metróba lejövet kárpótolhatták magukat a kommunista Szovjetunió
gazdagságának hitével.
Tematikus állomások
Néhány
állomás a Szovjetunió akkori tagköztársaságainak életét mutatja be.
Ilyenkor művészi kidolgozottságú mozaikok vagy mázas csempék elevenítik
meg a Belorusz vagy Ukrán Szocialista Köztársaság mindennapjait.
Láthatjuk, ahogy a parasztok vetnek és aratnak a kolhozban, a munkások
egy víztározót építenek, vagy éppen pionírok köszöntik Lenin elvtársat.
A jelenleg is igen nagy becsben tartott Lenin amúgy is állandó
visszatérő alak az állomások mozaikjain, freskójain vagy ólomüveg
ablakain. Csak a moszkvai metróban több száz Lenin ábrázolás található.
Vannak
aztán olyan állomások, melyek barokk bálteremre hasonlítanak.
Kievszkaja sztáncija
De olyan állomás is épült, amelybe megérkezvén nem lehet nem arra gondolni, hogy egy díszes templomba érkeztünk.
Erre utalnak az orosz ikonművészet formavilágára emlékeztető mozaikábrázolások vagy a középkori katedrálisok rózsaablakaira emlékeztető ólomüveg díszítések. Sztálin tudatosan játszott rá az orosz ember kollektív tudatalattijában létező motívumrendszerre.
A kommunizmustól meglehetősen távol álló vagy éppen
vele homlokegyenest ellentétes korszakok stílus- és formavilágát
alakította át csekély mértékben és kommunista szimbólumokkal vegyítve
saját céljaira használta fel az így kapott egyveleget.
Csodálat és félelem
Olyan
állomáson is jártunk, ahol a Vörös Hadsereg katonáinak stilizált
szobrai állnak minden boltív mellett. Olyanok, mintha csak arra
várnának, hogy a legalkalmasabb pillanatban lecsaphassanak a sötétben
bujkáló rémhírterjesztő ellenforradalmárokra.
Személyes kedvencem a szovjet ipar eredményeit és munkáját bemutató állomás architektúrája. Az egyik legnemesebb márványból készült domborművön munkások éppen egy ágyút szerelnek össze. De a tucatnyi domborművön találunk teherautót javító, termékeket betakarító, vasöntődében dolgozó, de repülőgép propellerével bajlódó munkásokat is. Természetesen minden életkép szigorúan márványból készült.
Ha valaki alaposan meg akarja ismerni a moszkvai metró világát, egy-két óránál jóval többet kell eltöltenie az állomásokon sétálgatva. Kis ízelítőt azonban már tíz-egynéhány állomás megtekintése után kaphatunk. Ha Moszkvába látogatunk, semmiképpen se hagyjuk ki a föld alatti világ tanulmányozását!
forrás: go!utazás
|
|
barker xavierr írta 2 napja a(z) Payment link fórumtémában:
I sincerely appreciate you spending the time to...
Andreaa Ferrason írta 1 hete a(z) KERKI-s élményeink - téged mi fűzött ehhez a moszkvai épülethez? fórumtémában:
Sprunki Game is an imaginative fan-made Incredibox mod ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
A Moszkvai metró jövője
Pravoszláv tüntetés Moszkvában
Kaukázus: Háború takaréklángon
Az orosz hatóságok tudtak a robbantásról?