Oroszország: 2. rész: XX. századi szovjet rabszolgamunkán alapuló gazdaság és hatalom

Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 713 fő
  • Képek - 721 db
  • Videók - 551 db
  • Blogbejegyzések - 180 db
  • Fórumtémák - 35 db
  • Linkek - 114 db

Üdvözlettel,

Oroszország és FÁK országok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 713 fő
  • Képek - 721 db
  • Videók - 551 db
  • Blogbejegyzések - 180 db
  • Fórumtémák - 35 db
  • Linkek - 114 db

Üdvözlettel,

Oroszország és FÁK országok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 713 fő
  • Képek - 721 db
  • Videók - 551 db
  • Blogbejegyzések - 180 db
  • Fórumtémák - 35 db
  • Linkek - 114 db

Üdvözlettel,

Oroszország és FÁK országok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 713 fő
  • Képek - 721 db
  • Videók - 551 db
  • Blogbejegyzések - 180 db
  • Fórumtémák - 35 db
  • Linkek - 114 db

Üdvözlettel,

Oroszország és FÁK országok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Sztálin különösen a gazdagabb parasztokra vadászott, akiket „kulák”-nak nevezett.


Ez a csoport nem volt hajlandó a kollektivizálásban részt venni, és ezért a biztonsági szervektől brutális megtorlásokat szenvedtek el. Volt néhány nyílt forradalom, de főképpen passzív  ellenállást tanúsítottak. Szétrombolták a szerszámaikat, felégették a földeket és lemészárolták az állatállományt. Az állam ezután lezárta az üzleteket és raktárakat, amivel hatalmas éhínséget okozott.

 

 Emiatt elégtelen volt az élelemtermelés a lakosság számára, és így egy soha nem látott mesterséges éhínség keletkezett. A legtöbbet Ukrajna népessége szenvedte. A legutóbbi kijevi ukrán adatok szerint legalább félmillió ember pusztult el éhen. Más források viszont hárommillióra taksálják az éhen haltak számát. A rendőri megtorlások és tömeges letartóztatások, valamint az egész népcsoportokra kiterjedő  deportálások még tovább rontották a viszonyokat. Az ukrán történelemírók szerint az üldözés kizárólag az ukrán népcsoport ellen irányult, azonban nyilvánvaló, hogy más csoportok ellen is irányult ez a pogrom.

 

Évszázadok óta Ukrajnában nagyszámú lengyel lakosság élt, akik a forradalom után is ott maradtak. A lakosság teljes, vagy részbeni eltűnése Kamenyec-Podolszk, Vinnyica, Zsitomir és Kijev városaiból, valamint több lengyel csoport felfedezése Kazahsztánban és Üzbegisztánban arra enged következtetni, hogy tömegével deportálták a lengyeleket is. Hozzá kell tenni, hogy az ukrajnai területen a szegénység mindig nagyobb volt, ezért itt többen támogatták a kommunista elveket, és innen került ki Sztálin igen sok híve. Eugenia Ginzburg „Forgószél” című könyve szerint a rabtáborok őrségei is innen lettek toborozva.

 

A kulákok, ukránok és lengyelek üldözésével a folyamat nem ért véget, a megtébolyodott szovjet rendszer a Munkatáborok Közigazgatásán (GULÁG) keresztül a Szovjetunió többi népcsoportját is kárhozatba küldte.


Üzbég, tatár, német, grúz, örmény, türkmén, mongol, lett, észt, litván, kínai, koreai,afgán, finn és számtalan más faj és nemzet lett a GULÁG-ba száműzve. A 30-as évek közepén a sztálini koncepciós perek és tisztogatások teljes erővel tomboltak. A hatalom célja az volt, hogy elpusztítson minden ellenséget vagy kihívást, és totális uralmat gyakoroljon a népe felett. Az hogy a terror által hatalmas tömegben "keletkezett" rabszolga munkaerő, egy számukra kedvező "mellékterméke" volt a folyamatnak. Senki sem volt biztonságban az üldözéstől a Szovjetunióban, függetlenül a nemzetiségétől. Sőt, az idegeneket ellenségnek minősítették. A háborús évek alatt igen sok szerencsétlen idegen került szovjet ellenőrzés alá. A számuk attól függött, hogy éppen melyik ország, vagy nemzet ellen voltak az üldöztetések irányítva. A következő táblázat - mely 1997-ben vált nyílvánossá -  a szovjet levéltárból való, a  GULÁG lágerlakók "NEM OROSZ" létszámát nemzetiség szerint közli : (Pohl 1997).





ChartObject FOREIGN NATIONALS
IN THE SOVIET GULAG



tatár, üzbég, kozák, zsidó, német, lengyel, grúz, örmény, türkmén, lett, finn, azeri, tadzsik, kirgiz, baskir, burját, litván, észt, román, perzsa, afgán, mongol, kínai, japán, koreai. (Valami érthetetlen okból nem jegyez magyart. A fordító). Ez több millió embert foglal magába.

Számos öreg bolsevistát is a lágerekbe küldtek, akik nem voltak teljes lojalitással pártjuk felé. Őket is előbb mindenféle kitalált vádakkal elítélték, sokukat kivégezték. A Vörös Hadsereg tisztikarának több mint 70%-át így vesztette el. Milliószámra küldték az egyszerű, hétköznapi embereket is a száműzetésbe, legyenek azok bűnösek vagy bűntelenek. Kolima aranymezőihez kellettek az ingyen munkások. A kivégzések és elitélések legyenek azok oroszok, vagy külföldiek, a második világháború környékén érték el a tetőpontjukat.


Pohl (1997).


ChartObject Soviet Death and Labor Camp Sentences




    Elérkezett az idő, hogy a kolimai gazdagságot kiaknázzák. Először csak egy úgynevezett „kultúrbázis” volt fenntartva, ami alapjában véve Nagájevó kikötőjén keresztül Magadán ellátására szorítkozott. 1932-ben Edward Petrovics Berzin átnevezte DALSZTROJ-nak és hamarosan kibővítette a munkaterületet. Berzin irányítása alatt Kolima egész régiója egy olyan /gyors fejlődést mutató/ határmenti régiója lett a Szovjetuniónak, ahol az egész gazdaság az olcsó rabszolga munkaerőre volt alapozva. Rövidesen az eredeti 13 kilométeres utat északra kiépíttette 1034 kilométerre, ami Magadánt összekötötte Ambartcsikkal, mely egy  jeges tengeri kikötő.




    Több ezer munkatábor épült az út mellett, melyek főleg aranybányák voltak.


A termelés központja Magadán lett. Ez a kis északi sarkkör alatti halász helység, ahol eredetileg evenisz törzsek laktak és adták a város nevét ami jelentése :„tengeri dűne”, hamarosan egy nyüzsgő büntető kolóniává vált. Többszázezer rabszolgát hoztak Kolimára évente és  ezeket szétszórták az egész területen, hogy aztán halálra dolgoztassák őket. Ebből kifolyólag az eredeti 165 házból (nem számítva a lágereket) egy fél évszázad alatt Magadán lakossága 160,000 -re duzzadt és így egy fontos bányászati-, gyáripari-, kultúr-, és halászati központtá vált.

A szovjetek által kiadott könyvek közül, mint pl. a ” Magadán” a várost egy gyönyörű modern , zsibongó, haladó és mindenekelőtt szabad városnak nyilvánítja. Ebben az egész ismertetőben egy szó sem esik a rabszolga munkásokról akik az életüket adták a város építéséért. Ez az északi modern város nem akar emlékezni a múltra és nem szégyelli a múlt bűneit.


Egyetlen egy mondat, vagy bekezdés sem emlékezik meg a számtalan szovjet és más rabokról, akik itt éltek és elpusztultak. Köztudomású, hogy voltak japán hadifoglyok is itt a második világháború után. Az  1950-60-as években megszüntették a rabszolga táborokat és egyben kitörölték a meggyilkolt rabszolgák és hadifoglyok emlékét a történelemkönyvekből, iskolákból és a levéltárakból. Ennek  ellenére vannak régebbi szovjet archívumok, ahol valami világosságot vetnek a múltra, de Kolima tagadása a mai napig folytatódik.


Sztálin népüldözése folytán a korai 30-as években kezdtek a rabszolga munkások érkezni Kolimára, hogy a természeti kincseket egy hatalmas termelő apparátussal elkezdjék kiaknázni. A teherhajók (Vagy inkább halálhajók. A fordító.) kizárólag rabszállításra lettek berendezve, hogy egyirányú útjuk után a szállítmány rabszolgamunka közben megfagyjon a messzi hideg északon. Csak igen kevesen tértek vissza  hazájukba és a legtöbbjük rokkant állapotban élte le életét. Igen soknak a végtagjai fagytak le, de a legtöbb szerencsétlen a "permafrosztban" fekszik tömegsírokban, vagy kövek alatt névtelen sírokban. Tavasszal az emberi maradványokat az áradás hömpölygeti a Jeges tenger felé. Lelkük örök nyugalmat talált a hegyormok között, melyeket „szopka”-nak neveztek a rab hagyományok.


A második világháború kitörése folyamán 1939-ban, miután a szovjet hadsereg elfoglalta Lengyelország keleti részeit, újabb rabszolga munkaerőre tettek szert Sztálin pribékjei. Valami két millió lengyelt mozdítottak el erőszakosan otthonukból és száműzték őket Szibéria tajgájába, vagy Kazahsztánba.


Ezek vagy favágó, vagy rabszolga bányász munkát végeztek az elhagyatott messzi, hideg északi tartományokban. 15,000 lengyel tisztet megöltek Katyn és Miednoje erdőiben. A furcsa északi sarki földrajzi nevek bekerültek a történelmi szótárba és ma már a lengyel mártírság jelképei. 


A bekebelezett országok is bőven adtak rabszolga emberi munkaerőt a GULÁG szolgálatába. Litvánia, Lettország és Észtország követték a lengyelek tragikus sorsát, odaadván életüket a kizsákmányolók hasznára. (A szerző megint nem említi a magyarokat. A fordító)


A rabszolgamunka fenntartása komoly szervezést követelt, hogy a rabokat a szükséges munkahelyekre szállítsák és aztán elpusztítsák őket. A transz-szibériai vasútvonal bizonyult a legfontosabb szállítási eszköznek, mely a rabokat a kijelölt helyekre szállította a különböző vasúti elágazásokon keresztül. A legkeletibb pont Vlagyivosztok volt, ami egy átmeneti gyűjtőpontul szolgált a kolimai „etápok” előtt. Itt a szárazföldi út véget ért, és az egyedüli szállítás észak felé Kolimára a Japán és az Ohotszki- tengeren volt lehetséges. Egy különleges flottát szerveztek csakis rabszállítás céljára, melynek Vlagyivosztok volt a kiinduló pontja.


A flotta minden egyes hajója, mint például a Dzsurma, a Szovlatvia, a Dalsztroj, a Dekabriszt és a többiek, a belsejükben sok-sok ezer üldözött embert szállítottak a pusztulásba. Ezeket a hajókat szándékosan úgy építették, hogy a lehető legnagyobb embertömeget tudják szállítani.

Soha a rabszolgaszállító hajók történelmében nem voltak ilyen zsúfoltak a rakterületek, még az afrikai rabszolgákat is emberibb módon hozták Amerikába az 1700-as években.

Egy tipikus rabszolgaszállító hajó volt például a Dzsurma. A belseje négyemeletes, fából épített priccsekből állott, az ötödik hely a padlón volt. Minden priccsen öt ember feküdt, és csakis lábbal befelé csúszhattak a helyükre, hogy a fejük ne a hajó fala felé legyen, mert levegő hiány miatt megfulladtak volna. Ha nem volt elég priccs, akkor a priccsek és a bejáratok közé gyömöszölték az embereket. Az út hattól tizenegy napig tarthatott.


A emberek szükségleteiket egy 200 literes hordóba végezték melynek „parása” volt a neve, és a tartalmát néha a tengerbe öntötték.


Nem volt ritkaság, hogy a hordó színültig megtelt az emberi ürülékkel, ami a bűzt csak fokozta.























Volt egy külső illemhely is, de oda csak egyenként engedték fel a rabokat. Emiatt állandóan hosszú sorok várakoztak és a sor igen lassan haladt. A külső W.C. szöges drótokkal volt körülkerítve, hogy a rab ne ugorhasson a tengerbe, különösen mikor Japán közelében hajóztak.

Ezen a hajón, az élelmezés mindig hiányos volt, akárcsak a szovjet börtönrendszerben. Mikor az egész ország éhezett, a rabszolgák élelmezésének a gondja a legutolsó volt vezetőség fejében. A hajókon az ételadagok sokkal kisebbek voltak egy általános börtöni porciónál. Az út alatti élelmezés egy kisebb kenyéradagból, savanyú káposztából és egy vödör vízből állott, amit ötven ember között kellett elosztani. (A fordító nem kapott vizet hat napig. Bien György). Itt is érvényesítették azt a nézetüket, hogy aki nem dolgozik, azt nem kell élelmezni.


A szellőztetés külön probléma volt.


A levegő csakis úgy juthatott be, ha nyitva hagyták a rakodó térség tetején a tolóajtót.

Ez a levegőmennyiség alig volt elegendő és mindenki a fulladás  érzésében szenvedett. A nyílást mindig bezárták, mikor Japán közelében hajóztak. Az ilyen bánásmód miatt rengetegen elpusztultak az út alatt. Voltak különböző más előre nem látott okok a pusztulásra. (Az fentebb leírtnak minden szava igaz, a fordító is átélte B.Gy.) 


A Dzsurmának kijutott jócskán ezekből a tragédiákból. Robert Conquest KOLIMA című könyve megőrizte az utókor számára ezeket a történeteket. Ez a beszámoló mutatja, hogy milyen kis értéknek számított az ember a szovjet vezetőségnek. Az alábbiakban felsorol egy pár történetet.


A Dzsurma egyik késő őszi útján történt, hogy a jeges tengeri Ambartcsik kikötőjébe tartott és elakadt a jégben, mert a nagy hideg a vártnál előbb érkezett. Mivel nem tudták kiszabadítani, az egész 12 ezres emberi szállítmány a rakodótérben maradt. Nem akartak segítséget elfogadni a közelben lévő amerikai „Arctic” időjárás jelző hajótól, mert féltek, hogy kitudódik hogy mit szállít a hajó. Az egész szállítmány éhen halt, vagy megfagyott. Tavasszal kiszabadították a jégpáncélból, és a hajó folytathatta hivatását, amire építették.

 

Egy másik esetnél, a nyílt tengeren a közönséges rabló elitéltek „blotnojok" vagy "urkák”, a rakodótérben tüzet gyújtottak. Erre az őrség az egyszerű megoldást választotta, és bezárták a felső tolóajtót. Így az egész emberi szállítmány megfulladt, de a tüzet eloltották és a hajó újra kész volt rendeltetését folytatni.Robert Conquest említ egy másik szerencsétlenséget a Szovlatvia hajón. Ez főleg litvánokat szállított, valamint dinamitot. Ezt a hajót a rabok felrobbantották, mikor célba értek. Ez is egy történet, ami a szovjet titoktartás ellenére nyilvánosságra került.

 

Egy lengyel forrás is jelent egy másik katasztrófát a Dzsurmával. 1941-ben egy nagy vihar közben a priccsek a rakodótérben összeomlottak sok ember halálát okozva. 8000 ember volt a hajón közöttük 3000 lengyel.

 

Minden bizonnyal a flottának a  többi hajója is hasonló megpróbáltatásokon ment keresztül, de a hír nem jutott el a külvilághoz. A szovjet titkosrendőrség nem engedett ki semmi hírt a fagyott Kolimáról, a „fehér halál” színhelyéről.

 


/Az Indigirka nevű hajó a harmincas években szenvedett balesetet Magadan és Vladivostok között. A hajó parancsnoka nem engedte felnyitni a fedeleket. 2500 elítélt közül 30 tudott valahogy megmenekülni.  Forrás : Vladimir Petrov, Soviet Gold (1949, pp 403-6)


OLVASD TOVÁBB!

Címkék: rabszolga szovjet

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Török Tamás üzente 13 éve

Azt nehéz megérteni,hogy ezzel miért nem foglalkozik annyit a világ,mint a holokauszttal.

Válasz

Ez történt a közösségben:

Kentk Mille írta 1 hete a(z) Állami követelések a vállalkozásokkal szemben fórumtémában:

Valahogy ráakadtam egy cikkre, amely úgy tűnik, nagyon jól...

Kentk Mille írta 1 hete a(z) Állami követelések a vállalkozásokkal szemben fórumtémában:

Véleményem szerint ennek a problémának több aspektusa...

Kentk Mille írta 1 hete a(z) Állami követelések a vállalkozásokkal szemben fórumtémában:

Nemrég olvastam a hírt és teljesen ledöbbentem. Hogy ...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu