Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Oroszország és FÁK országok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Oroszország és FÁK országok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Oroszország és FÁK országok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Oroszország és FÁK országok klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
13 éve | B Klári | 1 hozzászólás
Sztálin különösen a gazdagabb parasztokra vadászott, akiket „kulák”-nak nevezett.
Ez a csoport nem volt hajlandó a kollektivizálásban részt venni, és ezért a biztonsági szervektől brutális megtorlásokat szenvedtek el. Volt néhány nyílt forradalom, de főképpen passzív ellenállást tanúsítottak. Szétrombolták a szerszámaikat, felégették a földeket és lemészárolták az állatállományt. Az állam ezután lezárta az üzleteket és raktárakat, amivel hatalmas éhínséget okozott.
Emiatt elégtelen volt az élelemtermelés a lakosság számára, és így egy soha nem látott mesterséges éhínség keletkezett. A legtöbbet Ukrajna népessége szenvedte. A legutóbbi kijevi ukrán adatok szerint legalább félmillió ember pusztult el éhen. Más források viszont hárommillióra taksálják az éhen haltak számát. A rendőri megtorlások és tömeges letartóztatások, valamint az egész népcsoportokra kiterjedő deportálások még tovább rontották a viszonyokat. Az ukrán történelemírók szerint az üldözés kizárólag az ukrán népcsoport ellen irányult, azonban nyilvánvaló, hogy más csoportok ellen is irányult ez a pogrom.
Évszázadok óta Ukrajnában nagyszámú lengyel lakosság élt, akik a forradalom után is ott maradtak. A lakosság teljes, vagy részbeni eltűnése Kamenyec-Podolszk, Vinnyica, Zsitomir és Kijev városaiból, valamint több lengyel csoport felfedezése Kazahsztánban és Üzbegisztánban arra enged következtetni, hogy tömegével deportálták a lengyeleket is. Hozzá kell tenni, hogy az ukrajnai területen a szegénység mindig nagyobb volt, ezért itt többen támogatták a kommunista elveket, és innen került ki Sztálin igen sok híve. Eugenia Ginzburg „Forgószél” című könyve szerint a rabtáborok őrségei is innen lettek toborozva.
A kulákok, ukránok és lengyelek üldözésével a folyamat nem ért véget, a megtébolyodott szovjet rendszer a Munkatáborok Közigazgatásán (GULÁG) keresztül a Szovjetunió többi népcsoportját is kárhozatba küldte.
Üzbég,
tatár, német, grúz, örmény, türkmén, mongol, lett, észt, litván, kínai,
koreai,afgán, finn és számtalan más faj és nemzet lett a GULÁG-ba száműzve.
A 30-as évek közepén a sztálini koncepciós perek és tisztogatások teljes
erővel tomboltak. A hatalom célja az volt, hogy elpusztítson minden
ellenséget
vagy kihívást, és totális uralmat gyakoroljon a népe felett. Az
hogy a terror által hatalmas tömegben "keletkezett" rabszolga
munkaerő, egy számukra kedvező "mellékterméke" volt a
folyamatnak. Senki sem volt biztonságban az üldözéstől a
Szovjetunióban, függetlenül a nemzetiségétől. Sőt, az idegeneket
ellenségnek minősítették. A háborús évek alatt igen sok szerencsétlen
idegen került szovjet ellenőrzés alá. A számuk attól függött, hogy
éppen melyik ország, vagy nemzet ellen voltak az üldöztetések irányítva.
A következő táblázat - mely 1997-ben vált nyílvánossá - a szovjet
levéltárból való,
a GULÁG lágerlakók "NEM OROSZ" létszámát nemzetiség szerint közli :
(Pohl 1997).
Számos öreg bolsevistát is a lágerekbe küldtek, akik nem voltak teljes lojalitással pártjuk felé. Őket is előbb mindenféle kitalált vádakkal elítélték, sokukat kivégezték. A Vörös Hadsereg tisztikarának több mint 70%-át így vesztette el. Milliószámra küldték az egyszerű, hétköznapi embereket is a száműzetésbe, legyenek azok bűnösek vagy bűntelenek. Kolima aranymezőihez kellettek az ingyen munkások. A kivégzések és elitélések legyenek azok oroszok, vagy külföldiek, a második világháború környékén érték el a tetőpontjukat.
Pohl (1997).
Elérkezett az idő, hogy a kolimai gazdagságot kiaknázzák. Először csak egy úgynevezett „kultúrbázis” volt fenntartva, ami alapjában véve Nagájevó kikötőjén keresztül Magadán ellátására szorítkozott. 1932-ben Edward Petrovics Berzin átnevezte DALSZTROJ-nak és hamarosan kibővítette a munkaterületet. Berzin irányítása alatt Kolima egész régiója egy olyan /gyors fejlődést mutató/ határmenti régiója lett a Szovjetuniónak, ahol az egész gazdaság az olcsó rabszolga munkaerőre volt alapozva. Rövidesen az eredeti 13 kilométeres utat északra kiépíttette 1034 kilométerre, ami Magadánt összekötötte Ambartcsikkal, mely egy jeges tengeri kikötő.
Több ezer munkatábor épült az út mellett, melyek főleg aranybányák voltak.
A termelés központja Magadán lett. Ez a kis északi sarkkör alatti halász helység, ahol eredetileg evenisz törzsek laktak és adták a város nevét ami jelentése :„tengeri dűne”, hamarosan egy nyüzsgő büntető kolóniává vált. Többszázezer rabszolgát hoztak Kolimára évente és ezeket szétszórták az egész területen, hogy aztán halálra dolgoztassák őket. Ebből kifolyólag az eredeti 165 házból (nem számítva a lágereket) egy fél évszázad alatt Magadán lakossága 160,000 -re duzzadt és így egy fontos bányászati-, gyáripari-, kultúr-, és halászati központtá vált.
A szovjetek által kiadott könyvek közül, mint pl. a ” Magadán” a várost egy gyönyörű modern , zsibongó, haladó és mindenekelőtt szabad városnak nyilvánítja. Ebben az egész ismertetőben egy szó sem esik a rabszolga munkásokról akik az életüket adták a város építéséért. Ez az északi modern város nem akar emlékezni a múltra és nem szégyelli a múlt bűneit.
Egyetlen egy mondat, vagy bekezdés sem emlékezik meg a számtalan szovjet és más rabokról, akik itt éltek és elpusztultak. Köztudomású, hogy voltak japán hadifoglyok is itt a második világháború után. Az 1950-60-as években megszüntették a rabszolga táborokat és egyben kitörölték a meggyilkolt rabszolgák és hadifoglyok emlékét a történelemkönyvekből, iskolákból és a levéltárakból. Ennek ellenére vannak régebbi szovjet archívumok, ahol valami világosságot vetnek a múltra, de Kolima tagadása a mai napig folytatódik.
Sztálin népüldözése folytán a korai 30-as években kezdtek a rabszolga munkások érkezni Kolimára, hogy a természeti kincseket egy hatalmas termelő apparátussal elkezdjék kiaknázni. A teherhajók (Vagy inkább halálhajók. A fordító.) kizárólag rabszállításra lettek berendezve, hogy egyirányú útjuk után a szállítmány rabszolgamunka közben megfagyjon a messzi hideg északon. Csak igen kevesen tértek vissza hazájukba és a legtöbbjük rokkant állapotban élte le életét. Igen soknak a végtagjai fagytak le, de a legtöbb szerencsétlen a "permafrosztban" fekszik tömegsírokban, vagy kövek alatt névtelen sírokban. Tavasszal az emberi maradványokat az áradás hömpölygeti a Jeges tenger felé. Lelkük örök nyugalmat talált a hegyormok között, melyeket „szopka”-nak neveztek a rab hagyományok.
A második világháború kitörése folyamán 1939-ban, miután a szovjet hadsereg elfoglalta Lengyelország keleti részeit, újabb rabszolga munkaerőre tettek szert Sztálin pribékjei. Valami két millió lengyelt mozdítottak el erőszakosan otthonukból és száműzték őket Szibéria tajgájába, vagy Kazahsztánba.
Ezek vagy favágó, vagy rabszolga bányász munkát végeztek az elhagyatott messzi, hideg északi tartományokban. 15,000 lengyel tisztet megöltek Katyn és Miednoje erdőiben. A furcsa északi sarki földrajzi nevek bekerültek a történelmi szótárba és ma már a lengyel mártírság jelképei.
A bekebelezett országok is bőven adtak rabszolga emberi munkaerőt a GULÁG szolgálatába. Litvánia, Lettország és Észtország követték a lengyelek tragikus sorsát, odaadván életüket a kizsákmányolók hasznára. (A szerző megint nem említi a magyarokat. A fordító)
A rabszolgamunka fenntartása komoly szervezést követelt, hogy a rabokat a szükséges munkahelyekre szállítsák és aztán elpusztítsák őket. A transz-szibériai vasútvonal bizonyult a legfontosabb szállítási eszköznek, mely a rabokat a kijelölt helyekre szállította a különböző vasúti elágazásokon keresztül. A legkeletibb pont Vlagyivosztok volt, ami egy átmeneti gyűjtőpontul szolgált a kolimai „etápok” előtt. Itt a szárazföldi út véget ért, és az egyedüli szállítás észak felé Kolimára a Japán és az Ohotszki- tengeren volt lehetséges. Egy különleges flottát szerveztek csakis rabszállítás céljára, melynek Vlagyivosztok volt a kiinduló pontja.
Egy tipikus rabszolgaszállító hajó volt például a Dzsurma. A belseje négyemeletes, fából épített priccsekből állott, az ötödik hely a padlón volt. Minden priccsen öt ember feküdt, és csakis lábbal befelé csúszhattak a helyükre, hogy a fejük ne a hajó fala felé legyen, mert levegő hiány miatt megfulladtak volna. Ha nem volt elég priccs, akkor a priccsek és a bejáratok közé gyömöszölték az embereket. Az út hattól tizenegy napig tarthatott.
A emberek szükségleteiket egy 200 literes hordóba végezték melynek „parása” volt a neve, és a tartalmát néha a tengerbe öntötték.
Nem volt ritkaság, hogy a hordó színültig megtelt az emberi ürülékkel, ami a bűzt csak fokozta.
Ezen a hajón, az élelmezés mindig hiányos volt, akárcsak a szovjet börtönrendszerben. Mikor az egész ország éhezett, a rabszolgák élelmezésének a gondja a legutolsó volt vezetőség fejében. A hajókon az ételadagok sokkal kisebbek voltak egy általános börtöni porciónál. Az út alatti élelmezés egy kisebb kenyéradagból, savanyú káposztából és egy vödör vízből állott, amit ötven ember között kellett elosztani. (A fordító nem kapott vizet hat napig. Bien György). Itt is érvényesítették azt a nézetüket, hogy aki nem dolgozik, azt nem kell élelmezni.
A szellőztetés külön probléma volt.
A levegő csakis úgy juthatott be, ha nyitva hagyták a rakodó térség tetején a tolóajtót.
Ez a levegőmennyiség alig volt elegendő és mindenki a fulladás érzésében szenvedett. A nyílást mindig bezárták, mikor Japán közelében hajóztak. Az ilyen bánásmód miatt rengetegen elpusztultak az út alatt. Voltak különböző más előre nem látott okok a pusztulásra. (Az fentebb leírtnak minden szava igaz, a fordító is átélte B.Gy.)
A Dzsurmának kijutott jócskán ezekből a tragédiákból. Robert Conquest KOLIMA című könyve megőrizte az utókor számára ezeket a történeteket. Ez a beszámoló mutatja, hogy milyen kis értéknek számított az ember a szovjet vezetőségnek. Az alábbiakban felsorol egy pár történetet.
A Dzsurma egyik késő őszi útján történt, hogy a jeges tengeri Ambartcsik kikötőjébe tartott és elakadt a jégben, mert a nagy hideg a vártnál előbb érkezett. Mivel nem tudták kiszabadítani, az egész 12 ezres emberi szállítmány a rakodótérben maradt. Nem akartak segítséget elfogadni a közelben lévő amerikai „Arctic” időjárás jelző hajótól, mert féltek, hogy kitudódik hogy mit szállít a hajó. Az egész szállítmány éhen halt, vagy megfagyott. Tavasszal kiszabadították a jégpáncélból, és a hajó folytathatta hivatását, amire építették.
Egy másik esetnél, a nyílt tengeren a közönséges rabló elitéltek „blotnojok" vagy "urkák”, a rakodótérben tüzet gyújtottak. Erre az őrség az egyszerű megoldást választotta, és bezárták a felső tolóajtót. Így az egész emberi szállítmány megfulladt, de a tüzet eloltották és a hajó újra kész volt rendeltetését folytatni.Robert Conquest említ egy másik szerencsétlenséget a Szovlatvia hajón. Ez főleg litvánokat szállított, valamint dinamitot. Ezt a hajót a rabok felrobbantották, mikor célba értek. Ez is egy történet, ami a szovjet titoktartás ellenére nyilvánosságra került.
Egy lengyel forrás is jelent egy másik katasztrófát a Dzsurmával. 1941-ben egy nagy vihar közben a priccsek a rakodótérben összeomlottak sok ember halálát okozva. 8000 ember volt a hajón közöttük 3000 lengyel.
Minden bizonnyal a flottának a többi hajója is hasonló megpróbáltatásokon ment keresztül, de a hír nem jutott el a külvilághoz. A szovjet titkosrendőrség nem engedett ki semmi hírt a fagyott Kolimáról, a „fehér halál” színhelyéről.
/Az
Indigirka nevű
hajó a harmincas években szenvedett balesetet Magadan és Vladivostok között.
A hajó parancsnoka nem engedte felnyitni a fedeleket. 2500 elítélt közül 30
tudott valahogy megmenekülni. Forrás : Vladimir Petrov, Soviet Gold
(1949, pp 403-6)
|
|
barker xavierr írta 1 napja a(z) Payment link fórumtémában:
I sincerely appreciate you spending the time to...
Andreaa Ferrason írta 1 hete a(z) KERKI-s élményeink - téged mi fűzött ehhez a moszkvai épülethez? fórumtémában:
Sprunki Game is an imaginative fan-made Incredibox mod ...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Megnyíló levéltárak, tisztázódó történelem
Kolhozosítás és rabosítás volt a fiatal szovjet állam fejlődésének kulcsa
Becslések szerint az egész Szovjetunióban mintegy 200-250 ezer magyar vesztette életét különböző fogoly-, illetve munkatáborokban.
Magyar-orosz barátság emlékmű Moszkvában