Oroszország: KGB-dossziék autókról

Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 787 fő
  • Képek - 721 db
  • Videók - 551 db
  • Blogbejegyzések - 181 db
  • Fórumtémák - 57 db
  • Linkek - 114 db

Üdvözlettel,

Oroszország és FÁK országok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 787 fő
  • Képek - 721 db
  • Videók - 551 db
  • Blogbejegyzések - 181 db
  • Fórumtémák - 57 db
  • Linkek - 114 db

Üdvözlettel,

Oroszország és FÁK országok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 787 fő
  • Képek - 721 db
  • Videók - 551 db
  • Blogbejegyzések - 181 db
  • Fórumtémák - 57 db
  • Linkek - 114 db

Üdvözlettel,

Oroszország és FÁK országok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Oroszország és FÁK országok klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 787 fő
  • Képek - 721 db
  • Videók - 551 db
  • Blogbejegyzések - 181 db
  • Fórumtémák - 57 db
  • Linkek - 114 db

Üdvözlettel,

Oroszország és FÁK országok klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Sztálin instrukciói alapján tervezett Moszkvics és ZISZ limuzinnal flörtölő BerijaPáncélautókat, eltitkolt Lada-prototípusokat és egyéb ritkaságokat kutatott fel az angol Andy Thompson a szovjet járműipart bemutató kötetében, amelyben látható Sztálin utasításai alapján tervezett Moszkvics is.

 

A szovjet titkosrendőrs...


A szovjet titkosrendőrség a ZISZ pártlimuzinok elkészítésében részt vevő munkások neveit dossziékba gyűjtötte, a dokumentumokat államtitokként kezelte
Andy Thompson, Autók a Szovjetunióból című könyve


Cárok és diktátorok határozták meg a birodalmak közlekedését: II. Miklós uralkodása idején Oroszországban mostohagyerek volt az automobil, melynek tömeges elterjedésére évtizedeket kellett várni. A keménykezű irányításnak nemcsak a tömeggyártás, hanem sok műszaki értelmiségi és persze találmány is áldozatul esett, pedig a Szovjetunióban ezernyi tehetséges mérnök álmodozott és tervezett autókat. Ezek közül nem mindig a legjobb és legkorszerűbb valósult meg.

Sztálin például nemcsak a pártot és a hadsereget vezette, de keményen beleszólt a járműipari fejlesztésekbe is, ráadásul nagyon konzervatív volt, és félelemben tartott tanácsadói ajánlani sem mertek divatos formájú és korszerű konstrukciót. Pedig azokból is volt bőven, igaz, némelyikből egyetlen darab készült, de a többség rajzasztalon maradt.

 

Egyedi prototípusok és a több száz ezres sorozatok fémjelzik a szovjet autógyártást, mely kiszolgált egy világháborút, élvezte a központi tervgazdálkodás előnyeit és hátrányait is, de kétségtelenül kivételes és gazdag része a világ járműtörténetének, ezt mutatja be Andy Thompson könyve, az Autók a Szovjetunióból.

 

A szovjet járműipar krónikája mellett igazi autókülönlegességekkel ismerkedhet meg az olvasó, aki talán először ebben a könyvben mélyedhet el pontosan a GAZ, a VAZ, a ZIL, a ZIM, a ZISZ meg a többi modell betű- és számmisztikájában.

Nem kevésbé izgalmas megtudni, hogy a piacgazdaságot elvető kommunizmusban más ágazatokat megelőzve a járműiparban, a KIM autógyárban már 1937-ben bevezették a teljesítménybérezést. Igaz, a módszer előnyeiről és hátrányairól, a szocialista társadalommal való összeférhetőségéről szóló vitának volt kockázata.

 

Nem volt ajánlatos vitatkozni viszont Sztálinnal 1940 augusztusában, amikor az elkészült prototípusokat kritizálta: nehezményezte, hogy a KIM csak kétajtós, és nem tetszettek neki a régi stílusú sárvédőre szerelt különálló fényszórók sem.

A gyár sietve tervezett egy másik változatot, a pártfőtitkár kritikai megjegyzéseit szem előtt tartva, ami igen bölcs döntésnek bizonyult. A KIM később Moszkvicsként vált híressé, utódja pedig egy Opel Kadett lett, a német autómárka gyártószerszámai jóvátételként 56 vagonban vonatoztak Moszkvába. Eltitkolt Lada-, Volga- és Moszkvics-prototípusok ritka fotói és hiteles történetek százai gazdagítják a Maróti Könyvkiadó gondozásában megjelent könyvet, melynek legizgalmasabb részeiben a pártlimuzinokat is meg lehet ismerni.

A protokollautók gyártása és szerkezete sokáig szigorúan titkos volt, csakúgy, mint a titkosrendőrség főnökének flörtje. A legimpozánsabb páncélozott 110-es modell műszaki követelményeit személyesen az NKVD (Belügyi Népbiztosság) vezetője határozta meg, Lavrentij Berija olykor saját ZISZ-én rótta a moszkvai utcákat, lányokra vadászva. Amikor meglátott egy ízlésének megfelelő hölgyet, félrehúzódott, majd moszkvai házába invitálta intim együttlét reményében. Ajánlatának nem lehetett ellenállni...

 

A ZISZ ajtajaiba, padlózatába és az utasfülke lemezeibe épített páncélozást, illetve a 75 mm vastagságú üvegeket géppisztolytűz alatt tesztelték. Az, hogy Sztálin a tervezőket az autóba ültette volna, miközben tűz alá veszik, csak legenda, állítja az angol szerző.

 

Egyébként soha, egyetlen golyó sem ütötte át az autók védelmét, viszont a nehéz ajtók nyitásához is testőr kellett. Az ablakok fel- és leengedése azonban nem igényelt különösebb fizikai erőt, mert az ablakokat hidraulikus szerkezetek mozgatták.

 

A KGB, a szovjet titkosrendőrség az összes ZISZ-ről dossziét vezetett, mely az autó elkészítésében részt vevő munkások nevét, illetve a szerviztörténetet is tartalmazta. Ezeket a dokumentumokat, akárcsak az autók adatait, államtitokként kezelték. Az első öt páncélozott ZISZ 110S példányt 1947-ben építették, ezután következtek a ZISZ


115-ösök, melyekből 1949 és 1952 között 38 darab készült. Minden példány sorszámát a legkisebb karosszéria-alkatrészbe is beleütötték.

Címkék: autó berija dosszié kgb moszkvics zisz

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

Székelyhidi Ferenc Elemér üzente 15 éve

Érdekes dolgok derülnek utólag, egy bizonyos történelmi távolságból.

Válasz

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu